KATA GANTI NAMA DIRI


Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia. 

Apa khabar para blogger dan murid-murid cikgu yang dikasihi sekalian....?
Hari ini, 1 Mei, adalah hari cuti awam bagi semua kakitangan kerajaan sempena Hari Pekerja. Sewaktu cikgu menaip entry ni, hujan sedang turun dengan lebatnya membasahi bumi Papar. Alhamdulillah....itu kira macam hujan rahmat setelah hampir seminggu cuaca panas terik melanda. 

Baiklah. Apa pula nota Bahasa Malaysia yang akan di 'update' kali ini? 


Kata Ganti Nama Diri


Definisi:

1. Kata ganti nama diri ialah perkataan yang digunakan untuk menggantikan nama seseorang.

2. Kata ganti nama diri terbahagi kepada tiga, iaitu kata ganti nama diri pertama, kata ganti nama diri kedua, dan kata ganti nama diri ketiga. Terdapat juga empat lagi jenis kata ganti yang lain iaitu Kata Ganti Diri Singkat, Kata Ganti Tanya, Kata Ganti Tempat, Kata Ganti Tunjuk.

3. Kata ganti nama diri pertama ialah kata yang digunakan untuk menggantikan nama orang yang bercakap atau dikenali juga sebagai pihak pertama.

4.   Setiap Kata Ganti Nama terdiri daripada Tunggal dan Jamak. (Kalau dalam bahasa inggeris disebut sebagai Singular dan Plural). 

Mari kita perhatikan rajah di bawah ini:



Sekarang, mari kita pecahkan 3 bedungan ini secara lebih terperinci. 


Kata Ganti Nama Pertama


Gambar di sini 

Kata Ganti Nama Kedua


Gambar di sini


Kata Ganti Nama Ketiga





Kesalahan umum dalam penggunaan Kata Ganti Nama I

Sekarang, cuba teliti dialog di bawah ini:



Baiklah. Setakat ini dulu buat kali ini. Kepada mereka yang ingin memuat turun persembahan powerpoint mengenai topik ini, silalah klik di laman ini. Cikgu juga ada sediakan latihan untuk kemudahan guru-guru dan juga murid-murid sekalian. Silalah klik pada link ini dan ini. 
Terima kasih. 








26 ulasan

Luna Biru
1 Mei 2013 pada 3:17 PG

Wow....nota-nota BM yang begitu kreatif dan sangat berguna. Mohon didownload untuk sekolah saya....

ademie
1 Mei 2013 pada 3:20 PG

Nota BM yang menarik dan kreatif. Tahniah cikgu.

Unknown
1 Mei 2013 pada 3:57 PG

Assalamualaikum WBT.

Syabas dan tahniah kerana dapat menyediakan laman blog tentang Kata Ganti Nama yang warna-warni dan nampak ceria. Memang mantop beb!

Unknown
11 April 2015 pada 5:20 PG

Terima kasih, Cikgu...kerana sudi berkongsi ilmu. Saya mohon copy ya.

Unknown
11 April 2015 pada 5:21 PG

Terima kasih, Cikgu...kerana sudi berkongsi ilmu. Saya mohon copy ya.

Unknown
29 Januari 2016 pada 7:28 PTG

terima kasih cikgu, mohon izin ilmunya saya copy

Unknown
15 Mac 2016 pada 10:06 PTG

terima kasih cikgu..saya mohon copy ya..

Unknown
1 Jun 2016 pada 11:15 PTG

kata ganti nama diri

Unknown
1 Jun 2016 pada 11:15 PTG

kata ganti nama diri

Lola
23 Januari 2017 pada 6:56 PG

senang utk dfahami walaupun ringkas tetapi sangat padat....suka sangat

Aqidah Suhaili
20 Februari 2017 pada 4:50 PTG

terima kasih cikgu.mohon perkongsian

UNIT HEM SKPW
7 Mac 2017 pada 3:25 PG

t.kasih atas perkongsian. mohon keizinan menggunakan bahan untuk pengajaran

Unknown
22 Januari 2018 pada 5:51 PTG

TAHNIAH CIKGU. PERKONGSIAN YANG AMAT BEREGUNA. SAYA MOHON SHARE YE.

Unknown
4 Januari 2019 pada 4:21 PG

Nota bm ini sangat berguna

Unknown
8 April 2020 pada 7:59 PTG

Saya sudah

Unknown
8 Jun 2020 pada 9:14 PTG

saya sudah

Unknown
6 September 2020 pada 6:56 PG

Assalamualaikum Pn Saudah, saya mohon untuk menggunakan bahan Puan bagi mengajar anak murid saya,semoga Allah membalas jasa puan dengan berlipat kali ganda dan membahagiakan Puan di dunia dan di akhirat. Terima Kasih.

Saiful
28 November 2020 pada 5:40 PG

As salam, mohon izin untuk menggunakan bahan ini untuk sesi pengajaran saya.Terima kasih Puan..

Unknown
1 Februari 2021 pada 7:40 PTG

Terima kasih cikgu.Mohon guna bahan cikgu ya.

Unknown
2 Februari 2021 pada 2:19 PG

upo

Unknown
16 Februari 2021 pada 9:02 PG

terima kasih cikgu

Unknown
20 Februari 2021 pada 8:08 PG

terima ksih cikgu

Unknown
22 Februari 2021 pada 6:33 PTG

cikgu saya ambil bahan cikgu untuk pdpc ya. mohon halal. terima kasi. Allah merahmatimu.

NUR
14 April 2021 pada 5:24 PG

salam cikgu..saya mohon izin ambil bahan yang dikongsikan..terima kasih..

Unknown
25 Jun 2021 pada 7:59 PG

terima kasih untuk mengongsikan slide powerpoint ini......

faziz ar
27 November 2021 pada 7:20 PTG

assalamualaikum cikgu... nak tanya cara menulis
kau memanggil atau ditulis kaumemanggil mohon wasup pada saya 0125192404

Catat Ulasan